Informacija telefonu8 700 55151
LT

Naujienos

2022 05 02
Savininko deklaravimo kodas galioja jau metus: tai efektyvi priemonė kovoje su automobilių rinkos šešėliu

Šiemet gegužės 1 d. sukanka metai, kaip galioja Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimai, kurie įteisino Transporto priemonių savininkų apskaitos sistemą. Tam buvo įvestas ir unikalus savininko deklaravimo kodas, dar kitaip vadinamas SDK, kurį privalo turėti kiekviena šalyje esanti transporto priemonė ir kuris būtinas tiek pardavimo, tiek registracijos „Regitroje“ metu.

Pasak vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės, po įstatymo įsigaliojimo stebimos teigiamos tendencijos automobilių prekybos sektoriuje.

,,Šiandien, praėjus metams nuo šios apskaitos sistemos įsteigimo, galima daryti pagrįstą išvadą apie SDK kodo atneštą naudą. Automobilių prekybos sektorius tapo skaidresnis, valstybės biudžetas gauna daugiau pajamų, išaugo automobilių prekybos veiklą įregistravusių asmenų“, – teigia ministrė A. Bilotaitė.

Jau metus laiko veikiančia naująja sistema siekiama, kad valstybei būtų žinoma, kam priklauso kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė bei būtų fiksuojami visi jos nuosavybės pasikeitimai.

Vienas esminių sistemos tikslų – apsaugoti automobilių pirkėjų interesus, nes prieš įsigydami automobilį jie gali pasitikrinti, ar jis turi SDK, ar jis galiojantis ir ar tikrai priklauso tam savininkui, iš kurio transporto priemonė perkama.

„Šiuo metu Lietuvoje iš viso turime apie 2,3 mln. galiojančių SDK. Džiugu, kad didžioji dalis transporto priemonių savininkų – net apie 70 proc. – renkasi šį kodą gauti internetu nemokamai, o tai rodo, kad paslauga veikia sklandžiai. SDK išdavimo procesas pagreitėjo ir mūsų padaliniuose. Palyginus su startu pernai gegužę, šiandien šios paslaugos suteikimas yra tris kartus spartesnis ir trunka nuo 3 iki 7 minučių, priklausomai nuo situacijos. Tobulinami procesai ir sistemos leido sutrumpinti ir daugiau nei dvigubai vidutinį klientų laukimo laiką „gyvoje“ eilėje“, – sako „Regitros“ generalinis direktorius Vaidas Dominauskas.

Kitas ne mažiau svarbus tikslas yra mažinti automobilių prekybos srityje egzistuojantį šešėlį,   fiktyviai sudaromų sandorių skaičių bei užtikrinti transporto priemonių pardavėjų (perpardavinėtojų) atsakomybę. Anot įmonės vadovo, nors šioje srityje pasiektus rezultatus geriausiai gali įvertinti kontroliuojančios institucijos, „Regitra“ iš savo duomenų taip pat jau mato teigiamus pokyčius.

„Lygindami praėjusių metų gegužės-gruodžio mėnesius su atitinkamu 2020-ųjų laikotarpiu, pastebėjome, kad pirmą kartą registruojamų transporto priemonių pirkimo–pardavimo sandorių sudarymas Lietuvoje išaugo beveik penktadaliu. O šalyse, iš kurių įvežama daugiausiai automobilių, pavyzdžiui, Vokietijoje sudarytų sandorių sumažėjo apie 22 proc., Prancūzijoje – apie 30 proc., Belgijoje – apie 35 proc., nors iš jų transporto priemonių registruojamas panašus kiekis. Tad ši statistika leidžia daryti išvadą, jog SDK dėka sumažėjo fiktyvių sandorių, sudarytų su Lietuvos gyventojais, kitaip vadinamų kauferių, kuomet pardavėju nurodomas užsienio gyventojas. Šie pokyčiai taip pat tiesiogiai prisideda ir prie to, jog vis labiau yra apsaugomas galutinis pirkėjas“, – teigia V. Dominauskas.

Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, savininko deklaravimo kodas (SDK) gerokai apsunkino nesąžiningų prekeivių galimybes transporto priemones pardavinėti nelegaliai, išvengiant mokesčių, todėl po SDK įvedimo matome teigiamas tendencijas automobilių prekybos sektoriuje.

Praėjusiais metais, palyginus su 2020 m., naudotų automobilių prekybos veiklą vykdančios įmonės, į kurias buvo nukreiptos VMI kontrolės priemonės, sumokėjo 2,4 karto (5,5 mln. eurų) daugiau mokesčių.

„Pirmiausiai, vis daugiau transporto priemonių pardavėjų registruoja veiklą ir dirba legaliai – palyginus 2021 ir 2022 m. balandžio mėnesių duomenis, gyventojų, įregistravusių automobilių prekybos veiklą, skaičius išaugo 22 proc., o įmonių – 5 proc. Bendrai, automobilių prekybos veiklą vykdančių mokesčių mokėtojų PVM prievolė pernai išaugo 50 proc., t. y. 93,3 mln. Eurų “, – teigia VMI viršininkė Edita Janušienė.

Automobilių pardavėjai atsakingiau registruoja SDK. VMI duomenys rodo, jog transporto priemonių su SDK skaičius per metus gerokai išaugo: aikštelėse nuo 60 proc. iki 92 proc., ir nuo 56 proc. iki 83 proc. – keliuose.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) pastebi, kad pradėjus veikti SDK sistemai, pradedama mažiau ikiteisminių tyrimų, susijusių su automobilių prekybos sektoriumi. Taip pat per 2021 metus atliktuose ikiteisminiuose tyrimuose, susijusiuose su automobilių prekyba, nustatyta žala valstybės biudžetui sumažėjo 23 proc., lyginant su 2020 metais.