Europos Sąjunga žengia į skaitmeninę erą su nauja iniciatyva – ES skaitmeninės tapatybės dėkle. Lietuva tampa viena iš pirmųjų šalių, išbandančių skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą. Tai bandomojo projekto, vadinamo „Potential“, dalis. Projektas yra technologinis ir teisinis žingsnis į priekį – inovacija ateityje supaprastins ir modernizuos vairuotojo pažymėjimo naudojimą visoje Europoje.
Projektą Lietuvoje įgyvendina Informatikos ir ryšių departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, bendradarbiaudamas su AB „Regitra“ ir automobilių dalijimosi įmone „CityBee“.
Pagrindinis bandomojo projekto tikslas – paruošti ir suderinti techninius bei teisinius standartus Europos lygiu. Po to jie turės būti nustatyti ES direktyvoje, o ši perkelta į Lietuvos teisę. Visa tai įgyvendinus, skaitmeninė dėklė bus prieinama gyventojams. Tikėtina, kad šie tikslai bus pasiekti 2028 m.
„Regitros“ IT departamento vadovė Vaiva Kurpytė neslepia džiaugsmo prisidėdama prie iniciatyvos, iš esmės perrašančios ES piliečių skaitmeninę patirtį. Ji teigia neabejojanti, kad Lietuvos vairuotojai įvertins inovacijos privalumus: patogumą, saugumą, lankstumą ir vieningą naudojimą visoje ES.
„Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra svarbus žingsnis modernizuojant ir skaitmeninant viešai teikiamas paslaugas. Mes labai džiaugiamės galėdami būti šio projekto dalimi. Tai apima ne tik taikomas technologijas, teisinę ir tarpinstitucinę sritis, bet dar vieną be galo svarbią dalį – vartotojo patirtį. Žmonės tampa vis inovatyvesni todėl mes, kaip dokumentą išduodanti įmonė, turime atliepti jų lūkesčius arba net juos viršyti “, – atvirauja V. Kurpytė.
Palengvins vairuotojų kasdienybę
V. Kurpytė atkreipia dėmesį, kad skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas galės būti fizinio vairuotojo pažymėjimo atitikmuo, naudojamas įvairiose kasdieninėse situacijose.
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas bus integruotas į ES skaitmeninės tapatybės dėklę, kuri veiks visose ES šalyse. Dėklė vartotojams bus prieinama kaip mobilioji programėlė su papildomomis paslaugomis. Ji veiks ne tik kaip skaitmeninės tapatybės atpažinties priemonė, bet ir kaip asmeninių dokumentų saugykla. Vartotojai galės naudotis visais joje esančiais dokumentais – nuo viešojo transporto bilietų iki įvairių leidimų, receptų, ar kitų svarbių dokumentų. Atsakingos institucijos bus įpareigotos šiuos dokumentus priimti be jokių papildomų tikrinimų ar procedūrų.
Vairuotojo pažymėjimo dokumente bus pateikta svarbi informacija: teisės vairuoti būsenos, kategorijos, galiojimo trukmė ir kita su vairavimu susijusi informacija. Vairuotojai galės gauti aktualius pranešimus apie savo pažymėjimo galiojimą, o dokumentas bus visada po ranka – išmaniajame telefone.
Duomenų apsikeitimas bus užtikrintas tarp visų suinteresuotų šalių, įskaitant ir užsienio institucijas. Siekiant užtikrinti duomenų apsaugą prieš perduodant juos trečiosioms šalims, vartotojui bus rodomas pranešimas su klausimu, ar jis sutinka pasidalinti savo duomenimis, ar ne.
Be to, skaitmeninis formatas leis įgalinti naujus naudojimo scenarijus, tokius kaip duomenų keitimasis tarp įrenginių ar programėlių. Tai palengvins tapatybės patvirtinimą užsakant automobilių nuomos ar kitas paslaugas, kur reikia patvirtinti teisę vairuoti.
Skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo ir kitų dėklėje esančių dokumentų pateikimas bus įmanomas ir be interneto ryšio. Tai reiškia, kad, vairuotojai galės dokumentus pateikti net ir atokiose vietose, kur nėra interneto, pavyzdžiui, policijos pareigūnai galės patikrinti tiek vairuotojo, tiek transporto priemonės duomenis.
Saugumą užtikrins tarptautiniai standartai
Vienas iš pagrindinių klausimų – kaip bus užtikrintas duomenų saugumas. Pasak V. Kurpytės, pažymėjimo duomenys bus užšifruoti ir saugomi pagal aktualius ES galiojančius saugumo standartus. Skaitmeninės dėklės atrakinimui ir skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo peržiūrai bus reikalingas kliento PIN kodas ir/arba biometriniai duomenys.
Vadovaujantis tarptautiniais standartais ISO 18013:5 ir ISO 18013:7, taip pat bus užtikrinta, kad Lietuvos skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas bus atpažįstamas ir pripažįstamas kitų ES šalių institucijų.
„Duomenų saugumo užtikrinimas yra bene svarbiausias prioritetas kuriant šį produktą, todėl vadovaujamės aukščiausio lygio tarptautiniais standartais. Jie leidžia užtikrinti, kad skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas bus patikimas, saugus ir pripažįstamas visoje Europoje“, – paaiškina „Regitros“ atstovė.
Projektas jau įsibėgėjo
„Potential“, didžiausias iš keturių Europos Komisijos inicijuotų skaitmeninės tapatybės bandomųjų projektų, jau įsibėgėjo. Jis prasidėjo 2023 m. balandį ir tęsis iki 2025 m. rugsėjo. Siekiant užtikrinti sėkmingą skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo standartų ir teisinių reikalavimų kūrimą, projektas vykdomas keliais etapais.
Pasak V. Kurpytės, pirma bandomoji skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo ir skaitmeninės dėklės versija buvo aprašyta dar šių metų balandį. Tai leido sukurti bandomąją aplinką testavimui ir atlikti būtinus patobulinimus.
Šių metų pabaigoje Lietuvoje prasidės skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo testavimas tarp projekto dalyvių, o 2025 m. testavimas planuojamas su tarptautiniais partneriais ir kitomis šalimis. Numatoma, jog projekto rezultatai ir pasiūlymai Europos Komisijai bus pristatyti 2025 m. viduryje. Toliau seks direktyvos rengimas ir balsavimas Europos Parlamente.
Visuomenei skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas taps prieinamas po ES direktyvos įteisinimo Lietuvoje ir jos įdiegimo lygiagrečiai kuriamoje ES skaitmeninės tapatybės dėklėje.
„Pagrindinis darbas šiuo metu ir yra patikrinti kas veikia, o kas – ne, įvertinti rizikas, piktnaudžiavimo atvejus, pritaikyti dokumento naudojimą realiems vartotojų poreikiams. Kai kurios šalys, tokios kaip Graikija, Ispanija, Lenkija, Ukraina ir kitos, jau turi skaitmeninius vairuotojo pažymėjimus, tačiau jie nėra standartizuoti pagal ES reikalavimus.
Kadangi vieningas skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo veikimas planuojamas visoje ES, bendradarbiaujame su kitomis šalimis ir atsižvelgiame į jų praktikas, paslaugų išdavimo ir taikymo procesus, teisinę ir technologinę pažangą, gerąsias bei blogąsias patirtis. Kartu ieškome bendro formato, susitarimo tam, kad ES piliečiams būtų kuriama vienoda patirtis, nepriklausomai nuo gyvenamosios vietos. Projekto tikslas – sukurti vieningą standartą ir pasitikėjimo modelį tarp valstybių“, – pasakoja V. Kurpytė.
Anot V. Kurpytės, Lietuva, aktyviai dalyvaudama procese, ne tik stiprina savo poziciją skaitmeninėje erdvėje, bet ir rodo pavyzdį kitoms šalims. Ši inovacija modernizuos vairuotojo pažymėjimo naudojimą ir prisidės prie bendro skaitmeninės tapatybės diegimo Europoje – planuojama, kad iki 2030 metų 80 proc. ES piliečių turės galimybę naudotis skaitmeninės tapatybės priemonėmis, pripažįstamomis visose ES šalyse.
Portalo „Delfi" publikacija