Informacija telefonu8 700 55151
LT

Naujienos

2019 04 11
„Regitros“ atstovas S. Šuminas tapo Tarptautinės vairuotojų egzaminavimo grupės pirmininko pavaduotoju

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas tapo Tarptautinės vairuotojų egzaminavimo komisijos (CIECA) ekspertų patarėjų grupės pavaduotoju. Tai organizacija, kuri atlieka vairavimo egzaminų auditus įvairiose pasaulio šalyse bei dalijasi gerąja patirtimi, kaip tobulinti vairavimo mokymą ir egzaminavimą. Pasak S. Šumino, šiandien bene aktualiausias iššūkis naujų pažangių technologijų įtaka vairuotojų rengimui ir egzaminavimui.

CIECA yra vienintelė institucija tarptautiniu mastu, kuri gali dalyvauti realiuose egzaminuose, atlikti auditus ir teikti rekomendacijas organizacijos nariams. „Regitra“ šios organizacijos nare tapo 2003 metais. S. Šuminas prie ekspertų patarėjų grupės prisijungė prieš 8-erius metus ir tapo pirmuoju atstovu iš Rytų Europos šalių, o šiemet dėl kompetencijos bei aktyvaus dalyvavimo šios organizacijos veikloje jis buvo išrinktas į pirmininko pavaduotojo pareigas.

„Pirmiausia tai yra didelis įvertinimas mūsų šaliai, nes esame vertinami kaip tikri savo srities profesionalai. Mes vykstame į kitas šalis, susipažįstame su vairuotojų rengimo ir egzaminavimo sistema, dalyvaujame ir stebime tikrus egzaminus, o vėliau pateikiame įžvalgas, išvadas ir rekomendacijas. Tokiu būdu ne tik padedame kolegoms kitose šalyse, bet ir pasisemiame žinių ir patirties iš kitų šalių, kokie sprendimai pasiteisino, o kurie vis dėlto ne. Štai Lietuvoje tokio tipo auditai buvo atlikti 2009 ir 2015 metais. Mūsų vairavimo egzaminai įvertinti tikrai gerai, o pagrindinė rekomendacija buvo išėjimas iš aikštelių. Būtent 2017 metų rudenį mes tai padarėme ir nuo šiol B kategorijos egzaminai vyksta tik realaus eismo sąlygomis“, – sako „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Elektroninės pagalbos vairuotojui sistemos – ateities iššūkis

Paskutiniu metu nemažai diskutuojama apie tai, kaip reikėtų praktikos egzamine vertinti  naudojamas elektronines pagalbos vairuotojui sistemas.

„Technologijos sparčiai plinta ir automobilių pramonė ne išimtis. Vis daugiau gamintojų automobiliuose diegia įvairius technologinius sprendimus, kurie padeda vairuotojui, užtikrina didesnį jo ir keleivių komfortą, saugumą. Pavyzdžiui: automatinis parkavimas, adaptyvi greičio kontrolės sistema, taip pat technologijos, kurios informuoja vairuotoją, kai kita transporto priemonė atsiduria vadinamojoje „aklojoje zonoje“.

Tai be abejonės didina komfortą ir saugumą, tačiau susitikimų metu mes keliame klausimą – kaip turėtume vertinti tokių technologijų naudojimą vairavimo mokymo procese ir egzaminų metu? Ar vairuotojas sugeba naudotis technologijomis teisingai ir suvokia rizikas, jog tam tikromis sąlygomis technologijos neveikia arba veikia ne taip, kaip tikimasi. Kokių naujų įgūdžių reikia naujam vairuotojui? Kiekvienas gamintojas neretai panašias technologijas pavadina skirtingais pavadinimais, jos veikia pagal skirtingus algoritmus, todėl ateities vairuotojui yra nemažas iššūkis žinoti ir suprasti, kaip jos veikia, o esminis klausimas – ar galima jomis pasitikėti 100%?“, – mano S. Šuminas.

Kas laukia būsimų vairuotojų?

Technologijų naudojimas egzaminų automobiliuose – tai ne vienas galvosūkis, apie kurį aktyviai diskutuojama pastaruoju metu. Nemažai kalbama ir apie būsimų vairuotojų žinių bei įgūdžių patikrinimo tobulinimą. Tai būtina, didinant saugumą keliuose ir mažinant avaringumo statistiką.

„Jauni vairuotojai dažniausiai klysta ne dėl to, kad nepažįsta kelio ženklų, o dėl to, jog nesugeba įvertinti bei numatyti galimų rizikų kelyje, neturi pakankamos patirties bei motyvacijos vairuoti saugiai. Kai kuriose šalyse teorijos egzaminų metu yra naudojami pavojaus atpažinimo testai, kurie tikrai pasiteisina. Jų metu rodomi vaizdo įrašai eisme su galimais pavojais arba 3D simuliacijos, o būsimas vairuotojas turi atpažinti, kur, jo manymu, tyko galimi pavojai, o tam tikrais atvejais ir priimti sprendimą. Tai leistų įsitikinti, ar vairuotojas geba atpažinti potencialiai pavojingas eismo situacijas, o taip pat tinkamai į jas reaguoti. Esu tikras, jog netolimoje ateityje teorijos žinių egzaminas bus virtuali kelionė iš taško A į tašką B“, – teigia S. Šuminas.

Anot „Regitros“ atstovo, permainos galėtų atsirasti ne tik teorijos egzamine, bet ir praktikos. Šiuo metu maršruto kryptis, t. y. kur pasukti, kokį išvažiavimą žiedinėje sankryžoje pasirinkti ir kt., būsimam vairuotojui nurodo egzaminuotojas. O štai ateityje siūloma įdiegti savarankiško vairavimo elementą.

„Praktikos egzamine atsirastų nauja užduotis, kai žmogus turėtų važiuoti ne pagal egzaminuotojo nurodymus, o pagal kelio ženklus ar navigaciją. Pavyzdžiui: būtų pasakoma, kad reikia nuvažiuoti į stotį, o žmogus pats savarankiškai nuspręstų, kokiu tiksliai maršrutu jis pasieks galutinį tašką. Kitaip tariant, vairuotojas pats priimtų sprendimus: kada persirikiuoti, rodyti posūkio signalą ir t.t. Tokia užduotis galėtų trukti apie 10 minučių. Ji išties būtų naudinga, kadangi tokiu būdu dar labiau priartėtume prie realaus vairavimo“, – sako S. Šuminas.